<$BlogRSDUrl$>

16.11.05

Nederdel Striksammen – Lektion 1

Nåh ja – undskyld – i aften er jo et vidt begreb!
Glemte jeg at fortælle, at jeg er udpræget B-menneske – og at livet først begynder efter kl. 22.
Ha-ha-ha……
Nåh – det var altså ikke derfor – der kom lige et familiebesøg i vejen!:-)

OK – her kommer det så:
Tag Jeres strikkeprøve frem og Jeres personlige mål.
Her kommer et eksempel på, hvordan I regner Jeres maskeantal ud.
Jeg vil strikke min nederdel i Bloomgarnet – ligesom Rikke – og jeg vil strikke den øverste nederdel til højre på Jeres inspirationsark.
Min strikkeprøve siger 11 m x 20 p = 10 x 10 cm.
Mine mål er:
Talje = 70 cm + 2 cm bevægelsesfrihed
Hofte = 96 cm + 2 cm bevægelsesfrihed
Udtagningslængde = 15 cm
Det vil sige, at jeg skal slå 1,1 m op pr. cm = 72 x 1,1 = 80 m
Ved det bredeste punkt over hoften skal jeg bruge 98 cm x 1,1 m = 108 m
Forskellen på 28 masker skal tages ud jævnt fordel over de 15 cm, der er mellem taljen og hoften.

Nu skal vi så have bestemt modellen – der kan tages ud på følgende måder:
1. Der tages kun ud i begge sider af nederdel – sidder ikke så godt som de andre
2. Der tages ud i begge sider samt for og bag = 4 steder – en OK model
3. Der tages ud i 6 bredder – den jeg altid vælger – den sidder bare pænt rundt om understellet
4. Der tages ud mange steder rundt om hele nederdelen – til nederdele med masser af vidde

Jeg vælger altså en 6-breddes nederdel med let skrånende vidde fra hoften og ned til nederdelens underkant. Jeg skal derfor tage ud 6 steder med lige stor afstand rundt om kroppen.
Det vil sige 80:6=13,3. Det runder vi op til 14 – så jeg slår 14 x 6 masker op = 84 masker!
Der skal jo alligevel elastik eller en hulrække med en snor i den øverste kant, så der er OK med lidt ekstra vidde.
Ved hoften skal vi tage ud til 108 masker – det dividerer vi også med 6 = 18 masker.
Det giver så 18-14 = 4 masker = 4 udtagninger fra talje til hoften over 15 cm.
Der skal altså tages ud for hver 3,75 cm.
Jeg har 2 p pr. cm – det giver ca. 7,5 p mellem hver udtagning.
Jeg vælger derfor at tage ud efter hver 7. omgang på nederdelen.
Derefter vil jeg tage ud for hver 21. omgang resten af nederdelens længde, for at give et pænt fald ned mod knæene.

Det var lidt at regne på. I morgen får I næste lektion – med anvisninger på, hvordan I laver den øverste kant – enten som en løbegang med en pæn ombukningskant – eller som en hulrække til en snor.

Rigtig god fornøjelse!

0 kommentarer
Comments:
<$BlogCommentBody$>
<$BlogCommentDeleteIcon$>
Send en kommentar

This page is powered by Blogger. Isn't yours?