<$BlogRSDUrl$>

14.2.09

Klar til Farveladetrøje-strik-along?

Her kommer mit eget projekt - en tætsiddende figurstrikket bluse til mig selv - i disse sorte og brune nuancer med et strejf af mørkorange og varmt rødt:

Jeg tyvstartede med ribben i går - og strikkede videre her fra morgenen af, mens jeg så VM i skiskydning (min absolut topfavoritsport over dem alle!)
Jeg har beregnet ca. 400 gram rester til denne bluse str. M.
Det skulle være rigeligt!

Jeg har lovet at fortælle, hvordan jeg beregner en opskrift.
Det kommer lidt ad gangen - så der ikke bliver alt for meget at huske på på én gang.

Start med kroppen:
Mål omkredsen på en bluse, der passer godt - i mit tilfælde er det 90 cm, når blusen skal sidde tæt til kroppen.
Herefter laver du en strikkeprøve for at se, hvor mange masker du har på 10 cm - jeg bruger 4-trådet strømpegarn og strikker kanter på pind 2½ og resten af blusen på pinde nr. 3.
Her har jeg en strikkefasthed på 26 m pr. 10 cm - det vil sige 2,6 m pr. cm.
Jeg skal bruge 90 cm, som jeg ganger med 2,6 = 234 m!
Det har jeg slået op på en rundpind nr. 2½ - strikket 2 omgange ene ret + 8 omgange rib (1 r + 1 vr.) Herefter er jeg startet på selve kroppen på rundpind nr. 3. Jeg skal strikke 10 cm, før jeg begynder på indtagninger for at få den figurstrikket.
Vender tilbage med dem!:-)

Jeg skifter garn for hver 3.-11. omgang ved at lægge garnenderne 10-12 cm over hinanden og strikke ca. 8 masker med begge tråde! Så er der hæftet ender!:-)

Etiketter:


0 kommentarer
Comments:
<$BlogCommentBody$>
<$BlogCommentDeleteIcon$>
Send en kommentar

This page is powered by Blogger. Isn't yours?